5 weken voorbij - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daphne - WaarBenJij.nu 5 weken voorbij - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daphne - WaarBenJij.nu

5 weken voorbij

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

16 September 2015 | Australië, Sydney

Oeps…… Ik zie dat mijn vorige verslag alweer een flinke tijd geleden is!! Door de (leuke) druktes kwam ik er niet aan toe, had ik er ’s avonds geen energie meer voor of was het te warm om binnen een verslagje uit te typen (haha).

Vandaag liep ik in de stad met een vreemd gevoel. Ik liep er voor de eerste keer met een inwoner van Sydney gevoel! :-p Van typische toerist die de weg zoekt met een kaart of de app voor de bus in de hand, naar een inwoner die de weg kent en zich ‘thuis’ voelt in Sydney. Lunchend met een wijntje op het terras tussen de zakenmensen, relaxen in het park met een boek of shoppend tussen de massa’s mensen met veel tassen in de hand….. Ik voel me er thuis!! :-)

Maar Wauw, Wauw, Wauw, wat is het hier mooi en wat zijn de mensen vriendelijk/behulpzaam!!
Zelfs als je met een lege koffer (nieuw gekocht omdat ik aan 1 koffer op de terugweg niet genoeg heb) de trein in stapt, staan er al 2 mensen van hun plek op om te helpen tillen. En dan ben je onbeleefd als je de hulp afslaat…. Dus tja…. Wat moet je dan? De enige optie was, die mensen maar gewoon mijn koffer laten tillen en zelf met lege handen de trein in stappen ;-)
Ook erg leuk: zomaar een groepjes dansende kinderen op straat of kinderen die zeer goed kunnen zingen. Iedereen wil alles met elkaar delen en niet geheel onbelangrijk iedereen mag deelnemen! (al heb ik het bij het alleen bij het kijken gelaten ;-) )

De helft van mijn tijd ‘alleen’ zit er inmiddels op. Wat gaat de tijd snel en wat is er veel te zien!!

De basisschool wordt steeds interessanter. Kinderen gaan hier al vanaf 3 jaar naar ‘school’. Wel naar een aparte ‘peuter-/kleuterschool’. Maar doordat er met deze kinderen vanaf begin af aan al flink aan de slag gegaan wordt (wat in Nederland met 4 jaar begint), kunnen kinderen met 5 jaar hier al vloeiend lezen en schrijven en houden ze al ‘speaches / spreekbeurten’ voor de klas!!
Vanaf 5 jaar gaan de kinderen vijf dagen per week van 9 tot 3 naar school en zijn de leerkrachten om 4 uur al naar huis. Hoe kan dat??
Ook hebben de kids om het semester (10 schoolweken) 2 volle weken vakantie. Of de leerkrachten ook echt die 2 weken vakantie hebben is hier onduidelijk en weet niemand wat vanaf……? De zomervakantie is hier in december/januari en is dan 4 weken lang. Dus het is erg veel school en het zijn erg lange schooldagen voor zeer jonge kinderen.
De scholen organiseren veel activiteiten als Disco, Springfest en Book characters day (een soort carnaval maar dan als een boekpersonage). Wat mij opvalt, is dat de kinderen nooit moe zijn en zelfs buiten de schooltijd om nog energie over hebben voor (veel) buitenschoolse activiteiten (zowel voor als na schooltijd). Volgens mij willen ze hier alle (maar dan ook echte ALLE) hersencellen van de kids benutten en niets laten vallen..? Er is dus veel te beleven en (bijna) ieder kind heeft dan ook minimaal 3, maar veelal 5 dagen in de week voor- of naschoolse activiteiten. Dit zijn activiteiten als theaterles, zwemles, painting, schoolband, individuele muziekles, intensieve franse of engelse les, Nederlandse les, tennis of dans. PPffff……
Ook bij de zwemles hebben ze trouwens groepjes van 3 kinderen per zwemjuf of – meester. Dus dat is bijna privéles! Of die vele activiteiten goed zijn voor het kind….? In Nederland zou ik zeggen nee! Maar hier schijnt het niet meer dan normaal te zijn en vinden kinderen het leuk. Je merkt trouwens wel dat veel ouders hier flexibele werktijden hebben en deze zelf kunnen indelen. Daardoor staan er zowel in de morgen als in de middag vaders en moeders in uniform op het schoolplein. Bijzonder om dit alles te zien en mee te maken.

Voor de kids die nog niet naar school gaan, worden er veel playdates georganiseerd. Vandaar dat de andere au pairs en ik niet achter kunnen blijven. Gezellig de kids samen laten spelen en zelf even bijpraten met anderen (niet geheel vervelend).

Inmiddels heb ik al veel van Sydney gezien. Om te beginnen het Wildlife park. Bijzonder om te zien hoe je tussen loslopende dieren kunt lopen, hoe het voelt om een wallaby / koala te aaien (dat maak je toch niet hele dagen mee) en bijzonder om echte DINGO te zien (ooh wat lijken die veel op onze lieve Chiko!). De rustgevende en mooie Chinese garden, het mooie wijkje Paddington met leuke kleurrijke huisjes, het Marringah shopping centre (het walhalla voor shop liefhebbers, dus vrouwen :-p), de Taronga Zoo met uitzicht op o.a. het Opera House en niet te vergeten en bezoek aan de Dutch shop en het walvissen spotten!! De Dutch shop moet je toch zijn geweest als echte Hollander dachten een andere au pair en ik.. Niet wetende dat het 2,5 uur bij ons vandaan was, waar we in de bus pas achter kwamen :-p Maar eenmaal aangekomen was het de reis waard en hebben we een heerlijk broodje kroket en frikandel gegeten en Hollandse producten ingeslagen :-) .

En dan het walvissen spotten. Na al 2,5 uur onderweg te zijn geweest en nog steeds geen walvis te hebben gezien, had ik de hoop al opgegeven en vond ik het wel best :-p Daar was de kapitein het ook mee eens, maar nadat hij het nog één kans had gegeven kwamen er 3 tevoorschijn. Weer een Wauw ervaring erbij!! Erg leuk en bijzonder om te bedenken dat je gewoon tussen de walvissen vaart en dan ook nog heel dichtbij!!

En last but not least……… Een bezoek aan het beste CHOCOLADE CAFE van Australië!!!! OOOOooooohhhh wat zou ik die graag mee naar huis nemen. Ze hebben daar de lekkerste chocolademelk en chocolade muffins die ik ook heb gehad !! :-D

Nou… een heel verhaal, maar volgens mij was dat het wel weer zo’n beetje en kunnen jullie hier weer even mee vooruit. Hihi.

Groetjessss

Ps. Ik zoek nog een vrijwilliger / sponsor die met mij hier wil komen wonen…? :-p

  • 16 September 2015 - 11:57

    Linda:

    Een super leuk verslag weer om te lezen!

  • 16 September 2015 - 12:20

    Linda:

    En weer veel.leuke dingen gedaan!

  • 16 September 2015 - 12:21

    Linda:

    Mis je al wel!! Maar erg trots op je! (L) xxx

  • 16 September 2015 - 14:24

    Daphne :

    PPffff.... waarom zijn mijn foto's niet zichtbaarg :-(

  • 17 September 2015 - 07:18

    Masha:

    Hahaha geweldig om te lezen daphne! Heel erg fijn dat je het nu zo naar je zin hebt! Ik wil wel die kant opkomen hoor hahha! :P geniet er lekker van!

  • 17 September 2015 - 13:29

    Dennis:

    Wat een verhaal ;) Leuk om te lezen hoe je ervaringen zijn! Ga zo door ;p heel veel plezier !!! Enjoy!

  • 18 September 2015 - 11:28

    Elles:

    Hi Daphne,

    Wat een leuk verslag! Helaas kan ik maar een paar foto's bekijken!
    Maar die paar foto's wat ik zie.... wauw.. wat een mooi land!
    Hoop dat je een grote sponsor kan vinden ;-)

    Nog een fijne tijd daar!

    Liefs uit Bemmel

  • 18 September 2015 - 19:11

    Lidy:

    Wauw Daphne,Wat een super mooi verslag .Geweldig .

  • 29 September 2015 - 11:09

    Els Gies:

    Hai hai, wat een mooie foto, s . Prachtige.natuur, mooie struiken , bloemen. Nu alweer bijna oktober. Geniet met volle teugen, want voordat je het weet zit je weer in Nederland. Alhoewel het nu hier volop zonnig is. Groetjes uit een zonovergoten Wehl.xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Australië

Een onverwachte reis...

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2015

Op naar de rondreis!

16 September 2015

5 weken voorbij

26 Augustus 2015

De eerste weken

10 Augustus 2015

De eerste wandeling!

28 Juli 2015

Nog een paar dagen te gaan
Daphne

Een onverwachte reis

Actief sinds 28 Juli 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 3361

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2015 - 31 December 2015

Australië

Landen bezocht: